Przejdź do głównej zawartości

Communication Channels

TL;DR

  • Discord: Miejsce na dłuższe dyskusje, spotkania i uzgodnienia projektowe (np. design, architektura, decyzje techniczne).

  • Messenger: Najlepszy do błyskawicznych spraw, krótkich pytań i ogłoszeń, gdzie liczy się szybka reakcja.

  • GitHub: Służy do rozmów nad konkretnym kodem, wystawiania i recenzowania Pull Requestów oraz zgłaszania Issues.

Kanały komunikacyjne

Discord

Cel:

  • „Twarde” sprawy techniczne: dyskusje o designie, ustalenia kodu, architektury, dokumentacji itp.
  • Dłuższe wątki rozmów, które wymagają wnikliwej analizy czy uzgodnień.
  • Organizowanie spotkań Weekly, spontanicznych spotkań ASAP.

Zalecenia:

  1. Wydzielone kanały tematyczne: Aby uniknąć chaosu, korzystaj z kanałów na Discord zgodnie z ich przeznaczeniem (np. #backend, #mobile, #main, #<nazwa funkcjonalności> etc.).
  2. Dokumentuj ustalenia: Po zakończeniu ważnej dyskusji, kluczowe wnioski przenieś do odpowiedniego miejsca (np. do issue na GitHub albo Google Docs). Chodzi o te wszystkie rzeczy, które mogą w jakiś sposób przydać się w przyszłości, lub wytłumaczyć podjęte decyzje.
  3. Używaj wątków: Pamiętaj o używaniu wątków do dłuższych rozmów (threads).

Messenger

Cel:

  • Szybkie informacje lub ogólne ogłoszenia.
  • Sytuacje wymagające błyskawicznej reakcji (ASAP).
  • „Miękkie” sprawy organizacyjne (dogadywanie terminów spotkań, potwierdzenia, krótkie pytania).

Zalecenia:

  1. Proste pytania i szybkie decyzje: Jeżeli potrzebujesz natychmiastowej odpowiedzi — Messenger jest najlepszy.
  2. Nie nadużywaj: Częste powiadomienia na Messenger mogą rozpraszać. Jeśli sprawa nie jest pilna, użyj Discord.
  3. Przenieś rozmowę na Discord: Nie bój się przenieść rozmowy prywatnej z Messenger na publiczny kanał Discord. Bardzo do tego zachęcamy - w ten sposób uzyskujesz więcej perspektyw na dany temat, a inni na bieżąco informowani są o aktualnych sprawach.
  4. Potwierdzaj kluczowe ustalenia: Po zakończeniu rozmowy na Messenger, która ma wpływ na projekt, zapisz krótkie podsumowanie np. w notatce lub w innym, bardziej „trwałym” kanale (np. Discord/Google Docs). Możesz też odezwać się do jednego z kierowników projektu.

GitHub (Komentarze/Pull Requesty)

Cel:

  • Dyskusje i uwagi na temat konkretnych fragmentów kodu.
  • Omawianie pull requestów i dokumentowanie zmian w kodzie.
  • Zgłaszanie i rozwiązywanie issues.

Zalecenia:

  1. Konkretne komentarze: Komentuj bezpośrednio w kodzie przy danym fragmencie (np. w PR), aby wiadomo było, do czego odnosisz swoją uwagę.
  2. Opisowe PR: Twórz pull requesty z opisem kontekstu, co i dlaczego zostało zmienione oraz jak przetestować te zmiany. Screenshoty (a czasem nawet GIFy) twoich zmian są konieczne, gdy tylko są w stanie zobrazować wprowadzone zmiany.
  3. Używaj szablonów: Jeśli repozytorium twojego projektu posiada szablony PR lub issue, wypełniaj je, aby zachować spójny format w całym zespole.

Sugerowane dobre praktyki i dodatkowe pomysły dla kierowników

  1. Automatyczne integracje:

    • Rozważ włączenie powiadomień z GitHuba do dedykowanego kanału na Discord. Dzięki temu zespół może na bieżąco widzieć nowe PR i dyskusje.
    • Jeśli macie system zarządzania zadaniami (np. GitHub Proejcts, Asanę, Trello, Notion, Jirę), warto ustawić integrację z Discord, by kluczowe akcje (np. zamknięcie zadania) były widoczne od razu.
  2. Porządkowanie wątków:

    • W Messenger trudno wrócić do starych wątków. Jeśli temat wymaga dłuższych ustaleń, przenieś dyskusję na Discord.
    • W przypadku krytycznych decyzji dot. kodu — przechodź na GitHuba (Issues/PR), aby był łatwy dostęp do kontekstu w przyszłości.
  3. Archiwizacja:

    • Po zakończeniu projektu lub sprintu, przejrzyjcie kanały (szczególnie na Discord i Messenger), by najważniejsze informacje trafiły do oficjalnej dokumentacji (np. Handbooka, repozytorium, lub Google Drive).

Notka: Powyższy podział nie jest sztywny. Zespół może decydować o elastycznym korzystaniu z dowolnego kanału. Jednakże, proponowany podział jest mocno zalecany. Musi być on jednolity dla całego programu (i.e. w każdym projekcie). Najważniejsze, by ustalenia, które będą istotne w przyszłości, zawsze były odpowiednio udokumentowane i łatwe do odnalezienia.